Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2010

Το εθνικό πλαίσιο προσόντων πιο αναλυτικά περιλαμβάνει τα εξής:

Στο πλαίσιο αυτό και όσον αφορά στα τεχνικά επαγγέλματα:

*Ι. Κατάταξη σε Επίπεδα Προσόντων*

Ως προς τα Επίπεδα Προσόντων που προσδιορίζουν τα μαθησιακά αποτελέσματα
προτείνεται η κατάταξη:

-

*Επίπεδο 1* : τεχνίτες, εμπειροτέχνες ή με κάποια ταχύρρυθμη μη-τυπική
κατάρτιση.
-

*Επίπεδο 2*: απόφοιτοι των ΕΠΑΣ (σήμερα) και των παλαιοτέρων ΤΕΕ 1ου
κύκλου (2 έτη φοίτησης), των διετών ΤΕΣ και των κατωτέρων Τεχνικών Σχολών.
-

*Επίπεδο 3*: απόφοιτοι των ΕΠΑΛ και των παλαιοτέρων ΤΕΕ 2ου κύκλου (2+1
έτη φοίτησης), των ΤΕΛ, οι απόφοιτοι του Τμήματος Ειδίκευσης του
Πολυκλαδικού και οι απόφοιτοι των παλαιών Σχολών Εργοδηγών. Στο Επίπεδο 3
κατατάσσονται επίσης οι απόφοιτοι ΙΕΚ, ΚΕΣ.

Οι απόφοιτοι Κολλεγίων-*παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων*-κατατάσσονται στο
3ο ή 4ο Επίπεδο, ανάλογα με την αξιολόγηση τους.

-

*Επίπεδο 4*: απόφοιτοι Κολλεγίων -*παραρτήματων ξένων πανεπιστημίων*- με
κριτήρια υψηλής ποιότητας, μετά από αξιολόγηση. Όσοι κατατάσσονται στο
Επίπεδο 4, μπορούν να ασκήσουν αυτοδιαχείριση βάσει κατευθύνσεων σε
περιβάλλοντα εργασίας ή σπουδής που είναι συνήθως προβλέψιμα, αλλά
υπόκεινται σε αλλαγές. Μπορούν να επιβλέψουν την συνήθη εργασία άλλων
ατόμων, αναλαμβάνοντας κάποια ευθύνη για την αξιολόγηση και τη βελτίωση των
δραστηριοτήτων εργασίας ή σπουδής.
-

*Επίπεδο 5*: οι Πτυχιούχοι των ΤΕΙ. Οι ευρισκόμενοι στο Επίπεδο 5 με
εκπαιδευτική γέφυρα σε Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση μπορούν να μεταβούν στο
Επίπεδο 6. Όσοι κατατάσσονται στο Επίπεδο 5, μπορούν να ασκήσουν διαχείριση
και επίβλεψη στο πλαίσιο δραστηριοτήτων εργασίας ή σπουδής όπου συμβαίνουν
απρόβλεπτες αλλαγές. Μπορούν να αξιολογήσουν και να αναπτύξουν την προσωπική
επίδοση και της επίδοση άλλων ατόμων.
-

*Επίπεδο 6*: οι κάτοχοι Πανεπιστημιακών Διπλωμάτων. Όσοι κατατάσσονται
στο Επίπεδο 6, μπορούν να διαχειριστούν σύνθετες τεχνικές ή επαγγελματικές
δραστηριότητες ή σχέδια εργασίας, με ανάληψη ευθύνης για τη λήψη αποφάσεων
σε απρόβλεπτα περιβάλλοντα εργασίας ή σπουδής. Μπορούν να αναλάβουν ευθύνες
για την διαχείριση της επαγγελματικής ανάπτυξης ατόμων και ομάδων.
-

*Επίπεδο 7* οι Διπλωματούχοι πενταετούς κύκλου σπουδών, ή όσοι
προέρχονται από Πανεπιστημιακή εκπαίδευση και κατέχουν Μεταπτυχιακό τίτλο
της ημεδαπής (*Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Εξειδίκευσης κ.ά.*) ή της αλλοδαπής (
*MSc κ.ά.*). Όσοι κατατάσσονται στο Επίπεδο 7, μπορούν να διαχειριστούν
και να μετασχηματίσουν περιβάλλοντα εργασίας ή σπουδής που είναι σύνθετα,
απρόβλεπτα και απαιτούν νέες στρατηγικές προσεγγίσεις. Μπορούν να αναλάβουν
ευθύνες για τη συνεισφορά στις επαγγελματικές γνώσεις και πρακτικές ή/και
για την αξιολόγηση της στρατηγικής απόδοσης ομάδων.
-

*Επίπεδο 8*: οι Διδάκτορες ή Διπλωματούχοι Πανεπιστημιακού κύκλου σπουδών
με Μεταπτυχιακό Τίτλο Σπουδών, οι οποίοι διακρίνονται στην Επιστήμη ή στο
Επάγγελμα. Στο Επίπεδο 8 κατατάσσονται όσοι επιδεικνύουν ουσιαστικό κύρος,
καινοτομία, αυτονομία, επιστημονική και επαγγελματική ακεραιότητα και
σταθερή προσήλωση στη διαμόρφωση νέων ιδεών ή διαδικασιών στην πρωτοπορία
πλαισίων εργασίας ή σπουδής, συμπεριλαμβανομένης της Έρευνας.

*ΙΙ Επίπεδα Τεχνικής Ευθύνης*

Οι Διπλωματούχοι Μηχανικοί του 5ετούς κύκλου σπουδών ασκούν το Επάγγελμα στο
υψηλότερο (*1ο*) Επίπεδο Τεχνικής Ευθύνης, όσον αφορά στη μελέτη, σχεδιασμό,
έλεγχο, επίβλεψη, αποτίμηση, αξιολόγηση και ολοκληρωμένη λειτουργία,
συντήρηση και διαχείριση περιβάλλοντος, έργων, συστημάτων, προϊόντων,
εγκαταστάσεων, διεργασιών, δικτύων κ.ά.

Οι Πτυχιούχοι ΤΕΙ, ανάλογα με το εγκεκριμένο Πρόγραμμα Σπουδών τους και την
πιστοποίηση της πρακτικής τους εξάσκησης, ασκούν το Επάγγελμα στο
*2**ο*Επίπεδο Τεχνικής Ευθύνης δηλαδή στην εφαρμογή ή μερική
διαχείριση έργων,
συστημάτων, εγκαταστάσεων, διεργασιών, δικτύων κ.ά. ή έχουν ακόμα και την
δυνατότητα να μετάσχουν σε ομάδα μελέτης έργου.

Κατ'αναλογία, τα ανωτέρω ισχύουν και για τους Γεωτεχνικούς 5ετους Κύκλου
σπουδών, σε σχέση με τους αντίστοιχους Πτυχιούχους ΤΕΙ.

Τέλος στο Βασικό Επίπεδο Τεχνικής Ευθύνης (Επίπεδο 3) εντάσσονται οι
υπόλοιποι τεχνικοί οι οποίοι ασκούν απλές τεχνικές εφαρμογές, πάντα υπό
επίβλεψη.

Η Διαβάθμιση των Τεχνικών Ευθυνών είναι απαραίτητη για την συγκρότηση της
τεχνικής επαγγελματικής πυραμίδας, η οποία διασφαλίζει το Δημόσιο Συμφέρον
κατά την άσκηση των Τεχνικών Επαγγελμάτων.

*ΙΙΙ. Πρόσβαση σε επαγγελματικές δραστηριότητες βάσει Προσόντων*

Το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων επιτρέπει την παράλληλη πρόσβαση σε
επαγγελματικές δραστηριότητες διεπιστημονικού χαρακτήρα περισσότερων
ειδικοτήτων, με βάση το πρόγραμμα των σπουδών τους.

Το μητρώο των επαγγελματικών δραστηριοτήτων θα πρέπει να προσδιορίζεται με
βάσει τα σύγχρονα δεδομένα όπως αυτά έχουν προκύψει από διεθνείς οργανισμούς
(*ΟΟΣΑ κ.ά*).

*IV. Η διαμόρφωση ενιαίου φορέα που θα πιστοποιεί την πρόσβαση σε
επαγγελματικές δραστηριότητες βάσει προσόντων για όλα τα τεχνικά επαγγέλματα
αποτελεί προϋπόθεση για την πιστοποίηση σε όλες τις βαθμίδες.*

Ο φορέας αυτός θα διαπιστευτεί από το ΕΣΥΔ, αφού προηγουμένως καταρτίσει
κώδικες, πίνακες αντιστοιχίας, κανονιστικά πλαίσια, διαδικασίες κ.λ.π., έτσι
ώστε να έχει το δικαίωμα να διατηρεί το επαγγελματικό μητρώο για όλες τις
κατηγορίες των Τεχνικών, να πιστοποιεί ποιος και με ποιες προϋποθέσεις έχει
δικαίωμα πρόσβασης στο επάγγελμα, να κρίνει και να αξιολογεί την επάρκεια
του στον επαγγελματικό χώρο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου