Κυριακή 7 Φεβρουαρίου 2010

Kαταργείται ο όρος Κολλέγια- Στο ΣτΕ το Π.Δ για τα επαγγλεματικά δικαιώματα-Tι απάντησε η υπ. Παιδείας στους δημοσιογράφους

Σύμφωνα με τη διαδικτυακή πύλη καθημερινής ενημέρωσης για την παιδεία esos online.

"Τα Κέντρα αυτά Ελευθέρων Σπουδών δεν μπορούν να ονομάζονται ΄΄Κολλέγια΄΄ ξεκαθάρισε σήμερα η υπ. Παιδείας και πρόσθεσε: «Σύμφωνα με το Σύνταγμα ανήκουν στη μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Είναι Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών, συνεργάζονται ή όχι με ιδρύματα το εξωτερικού, πιστοποιούνται και αδειοδοτούνται από το Εθνικό Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης».

Σε ερώτηση σχετικά με την υποχρέωση από την Ευρωπαική Ενωση να χορηγούνται επαγγελματικά δικαιώματα στους αποφοίτους των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών που συνεργάζονται με ξένα Πανεπιστήμια η υπ. Παιδείας είπε: «Το προεδρικό διάταγμα το οποίο ξέρετε ότι είναι μια εκκρεμότητα της χώρας μας εδώ και χρόνια και για το οποίο υπήρχε κίνδυνος πολύ υψηλού ημερησίου προστίμου, είναι στο Συμβούλιο της Επικρατείας».

Η κ. Διαμαντοπούλου διευκρίνισε πως η Ευρωπαϊκή Οδηγία η οποία ενσωματώνεται τώρα στο ευρωπαϊκό δίκαιο με προεδρικό διάταγμα, δεν αφορά ακαδημαϊκά προσόντα, δεν αφορά πτυχία και διπλώματα. Αφορά, πρόσθεσε, κάθε είδους επαγγελματικά δικαιώματα τα οποία αποκτούνται σε μια χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από τη στιγμή που αποκτηθούν και πιστοποιηθούν σε μια χώρα τότε ισχύουν και σε όλες τις άλλες χώρες της Ε.Ε.

ΟΙ ΔΗΛΩΣΕΙΣ

Δηλώσεις Άννας Διαμαντοπούλου και Εύης Χριστοφιλοπούλου μετά τη συνάντηση με τους Κοινωνικούς Φορείς για τη δημιουργία ενός Εθνικού Δικτύου Δια Βίου Μάθησης.

Υπουργός

Η Δια Βίου Μάθηση, δηλαδή το δικαίωμα κάθε πολίτη να μαθαίνει σε όλη του τη ζωή και γι’ αυτό που μαθαίνει να έxει ένα χαρτί πιστοποίησης είναι ένα βασικό εργαλείο σε όλες τις χώρες της Ευρώπης.

Δυστυχώς, η Ελλάδα είναι 27η στις 33 χώρες της Ευρώπης με μέσο όρο συμμετοχής 2,9%. Ξοδεύτηκαν δισεκατομμύρια στη χώρα και έγιναν πάρα πολλές προσπάθειες με ελάχιστο αποτέλεσμα.

Σήμερα ξεκινάμε μια διαβούλευση για το νέο θεσμικό πλαίσιο και το νέο δίκτυο Δια Βίου Μάθησης, υπεύθυνο για την οποία είναι πλέον το Υπουργείο Παιδείας μετά τη νέα διάρθρωση και δομή της Κυβέρνησης. Ο στόχος μας είναι με το νέο θεσμικό πλαίσιο να έχουμε ως κέντρο τον πολίτη. Να είναι στο κέντρο πρώτα ο μαθητής, πρώτα ο εκπαιδευόμενος και όχι οι φορείς, είτε είναι δημόσιοι είτε ιδιωτικοί.

Η Δια Βίου Μάθηση δεν γίνεται για να έχουν δουλειά οι φορείς αλλά για να μαθαίνει ο πολίτης. Αυτό σημαίνει ότι:

· Προχωράμε με νέο νόμο σε ανασυγκρότηση της γραμματείας Δια Βίου Μάθησης.

· Σε δύο χρόνια θα έχουμε σε λειτουργία το νέο εθνικό πλαίσιο προσόντων το οποίο εντάσσεται στο ευρωπαϊκό και μέχρι το 2012 θα πρέπει να ισχύει για όλες τις χώρες. Υπενθυμίζω ότι μόνο η Ελλάδα, η Μολδαβία και τα Σκόπια δεν έχουν εθνικό σχέδιο προσόντων.

· Προχωράμε, επίσης, σε αναδιάρθρωση πολλών και μεγάλων φορέων, σε συγχωνεύσεις και αναδιαρθρώσεις, ώστε να έχουμε ένα σημείο το οποίο θέτει τα βασικά στοιχεία του δικτύου.

· Το ΕΚΕΠΙΣ αναβαθμίζεται και παίζει πλέον τον πρωταρχικό ρόλο στην πιστοποίηση όλων των φορέων που παρέχουν Δια Βίου Κατάρτιση. Το ΕΚΕΠΙΣ πιστοποιεί όλους τους κοινωνικούς, δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, τα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών , τα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών που συνεργάζονται και με ιδρύματα του εξωτερικού και αυτό θα έχει την ευθύνη να αδειοδοτεί και να πιστοποιεί όλους τους χώρους της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην οποία ανήκουν και τα ΄΄Κολλέγια΄΄ που, όπως προανέφερα, είναι πλέον Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών που συνεργάζονται με ιδρύματα του εξωτερικού.

· Εκτός από την πιστοποίηση των φορέων και την αδειοδότηση, θα υπάρξει πιστοποίηση των προσόντων και πιστοποίηση των εκπαιδευτών, θα υπάρξει δηλαδή ένα μεγάλο δημόσιο δίκτυο κάτω από το οποίο θα υπάρχουν δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς που θα λειτουργούν με προδιαγραφές, με αυστηρούς όρους, θα ελέγχονται και θα αξιολογούνται. Κάθε ευρώ του Έλληνα πολίτη, κάθε ευρώ του ευρωπαϊκού κοινοτικού πλαισίου στήριξης που θα πάει στη Δια Βίου Μάθηση, θα αφορά τον πολίτη και αυτό που μαθαίνει.

Ερώτηση: Δεν είπατε τη λέξη ΄΄Κολλέγια΄΄. Στο μέλλον δεν θα χρησιμοποιείται πλέον;

Για να είμαστε σαφείς όπως είχαμε πει στη βουλή και ως αντιπολίτευση αλλά και όπως αποδεικνύεται από την προειδοποιητική επιστολή που έχουμε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το αντιευρωπαϊκό του νόμου που αφορά τα ΄΄Κολλέγια΄΄, δεν μπορούν τα ινστιτούτα αυτά, τα Κέντρα αυτά Ελευθέρων Σπουδών να ονομάζονται ΄΄Κολλέγια΄΄.

Ερώτηση: Δηλαδή στο μέλλον κατατάσσονται σε επίπεδο ΙΕΚ;

Σύμφωνα με το Σύνταγμα ανήκουν στη μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση. Είναι Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών, συνεργάζονται ή όχι με ιδρύματα το εξωτερικού, πιστοποιούνται και αδειοδοτούνται από το Εθνικό Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης.

Ερώτηση: Αύριο το πρωί όμως τα επαγγελματικά δικαιώματα θα δοθούν με προεδρικό διάταγμα. Πότε πρόκειται να βγει το διάταγμα;

Το προεδρικό διάταγμα το οποίο ξέρετε ότι είναι μια εκκρεμότητα της χώρας μας εδώ και χρόνια και για το οποίο υπήρχε κίνδυνος πολύ υψηλού ημερησίου προστίμου, είναι στο Συμβούλιο της Επικρατείας και θα ήθελα να κάνω σαφές τι αφορά.

Η Ευρωπαϊκή Οδηγία η οποία ενσωματώνεται τώρα στο ευρωπαϊκό δίκαιο με προεδρικό διάταγμα, δεν αφορά ακαδημαϊκά προσόντα, δεν αφορά πτυχία και διπλώματα. Αφορά κάθε είδους επαγγελματικά δικαιώματα τα οποία αποκτούνται σε μια χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από τη στιγμή που αποκτηθούν και πιστοποιηθούν σε μια χώρα τότε ισχύουν και σε όλες τις άλλες χώρες της Ε.Ε.

Αυτό ισχύει για όλα τα επαγγέλματα. Από τον οπτικό μέχρι τον ψαρά και από τον καθηγητή στο πανεπιστήμιο μέχρι τον έμπορο. Η αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων σύμφωνα με την ενσωμάτωση που κάνουμε δεν γίνεται βέβαια αυτόματα. Οι επαγγελματικοί φορείς αλλά και αντίστοιχη επιτροπή του δημοσίου θα έχει δικαίωμα να ζητά επιπλέον μαθήματα ή περίοδο εμπειρίας η οποία θα πρέπει να έχει συσσωρευθεί στη χώρα μας για να πιστοποιείται η δυνατότητα άσκησης επαγγελματικού δικαιώματος.


Υφυπουργός

Στοχεύουμε στην αλλαγή του τοπίου στη Δια Βίου Μάθηση. Θέλουμε πράγματι η χώρα μας να φτάσει και να ξεπεράσει το μέσο όρο των ευρωπαϊκών χωρών. Είναι δύο οι μεγάλες κατευθύνσεις: η πρώτη είναι ο κάθε πολίτης -πρώτα ο μαθητής, ο εκπαιδευόμενος, ο κάθε πολίτης- να μπορεί να αναπτύξει τα ενδιαφέροντα του να ενημερωθεί να συμμετέχει σε όποια μορφή εκπαίδευσης θέλει από τον χορό και την τέχνη μέχρι τους υπολογιστές και οποιαδήποτε μορφή επιστημονικής γνώσης θέλει να πάρει. Η δεύτερη μεγάλη κατεύθυνση είναι η σχέση με την επαγγελματική του εξέλιξη, και με την εργασία. Στο πλαίσιο αυτού του μεγάλου ανατρεπτικού προγράμματος έχουμε και την αναμόρφωση του συστήματος που συνδέει την εργασία με την εκπαίδευση και την κατάρτιση, αυτό που λέμε ΕΣΕΕΚΑ. Το ΕΣΕΕΚΑ ως σύστημα στο οποίο μετέχει πρωταρχικά το Υπουργείο Παιδείας αλλά συμμετέχουν και οι κοινωνικοί εταίροι, οι φορείς που ήρθαν σήμερα και συζητήσαμε, θα αναβαθμιστεί, έτσι ώστε να είναι αυτό το σύστημα που παρακολουθεί τα όσα πριν είπε η κύρια Διαμαντόπουλου για τα προσόντα, το Ευρωπαϊκό πλαίσιο προσόντων, το εθνικό που θα συνδεθεί μαζί του, και βεβαίως τη διασύνδεση αυτών με τα επαγγελματικά δικαιώματα.

Ερώτηση: Θα δώσετε κίνητρα για να πάει κάποιος μπορεί να θέλει αλλά να μην του επιτρέπεται οικονομικά, κοινωνικά, χωροταξικά αν θέλετε να παρακολουθήσει κάποια μαθήματα επιμόρφωσης. Θα δώσετε κίνητρα

Θα υπάρχουν και κίνητρα και διευκολύνσεις. Τα κίνητρα έχουν να κάνουν με τη δυνατότητα και τα προσόντα που αποκτώνται ώστε να μπορούν να εξαργυρωθούν στη επαγγελματική πορεία του καθενός. Η διευκόλυνση μπορεί να παρέχεται και μέσα από μεικτές μεθόδους εκπαίδευσης. Δηλαδή, ένας κάτοικος απομακρυσμένου νησιού να μπορεί να εκπαιδευτεί εξ αποστάσεως και να πρέπει να έρθει στο σεμινάριο μόνο δυο φόρες το μήνα. Ταυτόχρονα, να μπορεί ένα εξάμηνο ολόκληρο να εκπαιδεύεται και να φτάσει να πάρει το αντίστοιχο προσόν που θα πάρει και ο κάτοικος της πρωτεύουσας ή μιας μεγάλης πόλης.

Ερώτηση: Η κα Υπουργός είπε πριν από λίγο ότι με την προειδοποίηση που έχουμε πάρει από την ευρωπαϊκή επιτροπή οι δομές αυτές που έχουμε συνηθίσει να τις ονομάζουμε «κολλέγια» δεν μπορούν πλέον να χρησιμοποιούν αυτόν τον ορό. Αυτό σημαίνει ότι και διαφημιστικά θα υπάρξουν κυρώσεις από εδώ και πέρα για όσους χρησιμοποιούν αυτόν τον όρο αφού βέβαια προχωρήσετε σε νομοθετική ρύθμιση.

Το θέμα της διαφήμισης δεν θα το σχολιάσω, ανήκει στην αρμοδιότητα άλλου Υπουργείου. Αλλά τονίζω και πάλι αυτό που είπε η Υπουργός. Ότι τα ινστιτούτα αυτά, τα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών είναι μορφές μετά-δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Θα έχουν πιστοποιημένα τα προγράμματα τους και τις δομές τους. Δεν θα έχουν απολύτως κανένα πρόβλημα να λειτουργήσουν και στην συγκρότηση του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, τα προσόντα που αποκτώνται μέσα από αυτά τα κέντρα σπουδών θα διασυνδέονται με το εθνικό σύστημα και με το ευρωπαϊκό. Δηλαδή δεν θα υστερούν, ως προς την πιστοποίηση, θα υπάρχουν και θα λειτουργούν.

Ερώτηση: Κάποια από τα πανεπιστήμια, αυτά τα ευρωπαϊκά, που χορηγούν τα πτυχία που δίνουν αυτά τα κολλέγια τα οποία έχουν συνεργασία στην Ελλάδα, κατατάσσονται ανάλογα με τους φορείς τους εθνικούς που έχουν εκεί πιστοποιήσεις σε ένα επίπεδο 5 ή 6 το οποίο για μας εδώ στην Ελλάδα είναι πανεπιστημιακό. Σε αυτή την περίπτωση τι θα γίνει. Θα έχουμε δηλαδή έναν φορέα, ένα πτυχίο, το οποίο στη Αγγλία κατατάσσεται στο επίπεδο 6 και στην Ελλάδα στο επίπεδο 4.

Μέχρι τώρα στη χώρα δεν υπήρχε κανένα πλαίσιο προσόντων. Από το 2004 και μετά που ξεκίνησε η Ευρώπη αυτή την προσπάθεια, η Ελλάδα ήταν απούσα, ακριβώς για αυτόν τον λόγο ξεκινά μαζί με την μεγάλη αλλαγή της Δια Βίου Μάθησης και η διαδικασία συγκρότησης του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων. Εκεί λοιπόν θα δούμε, και θα το δούμε εντός του 2010, όπως σήμερα δεσμευτήκαμε με την Υπουργό στους κοινωνικούς εταίρους την κλίμακα την ελληνική η οποία πρέπει να συνδέεται με την οκτάβαθμη κλίμακα την ευρωπαϊκή.

Ερώτηση: Υπάρχει περίπτωση δηλαδή να είναι στην ίδια βαθμίδα με αυτή του εξωτερικού

Η οκτάβαθμη κλίμακα που υπάρχει στη Ευρωπαϊκή ένωση θα διασυνδεθεί με την αντίστοιχη εθνική κλίμακα η οποία μπορεί να είναι οκτάβαθμη ή μπορεί να έχει περισσότερες βαθμίδες όπως σε άλλες χώρες. Μέσα στο 2010 συγκροτούμε επιτέλους – από το 2004 δεν έχει γίνει τίποτα- το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου